Kära tomten...

Ja, som sagt: Kära tomten.
Jag önskar att du finns.

Det finns så mycket man kan önska sig till jul... Som att huset ska vara färdigstädat, en extra slant på kontot, en superkamera att fånga lyckliga stunder med, leksaker i drivor, massor av mat, snö ute, varmt inne, ny bil, städhjälp för ett år, kläder som tvättar o viker sig själv, en ny mobiltelefon, smarta prylar till köket och kanske en matkasse på det. Och utifrån det avgör man om julen var bra.
Inte riktigt så är det, men nog är det många som mäter braheten på julen med julklappar?
Bra julklappar = Bra jul.
Speciellt när man är liten. Och kanske även när man blir stor och större.
Det är lite så att man inte ser skogen för alla träd.

När vi för två år sedan hade "Drömverksdagarna" här i Skålan, i mån för cancerfonden så fick vi massor av hälsningar från mer eller mindre kända människor, men alla hade samma budskap. Att leva och värna om varandra. En av dem som jag minns talade om att han slutat skicka julkort, de pengarna som kort och frimärken skulle ha kostat satte han istället in på Barncancerfonden. Hur bra är inte det?

För mig blir julen allt mer klar för varje år tror jag... Klar på det viset att jag börjat forma mitt sett att se julen. Det är värme, kärlek, trygghet och lugn. Så som jag alltid haft det... Men jag har hört talas om motsatsen. För det finns barn och vuxna som istället upplever ensamhet, hysteri och alkohol under en gran med krossade kulor. Jag får panik när jag tänker på alla de barn som hör av andra barn lhur de längtar och väntar på julen och att tomten ska komma. Även vi vuxna pratar om julen som det mest självklara ting. För vi önskar att det vore så fint som det låter, vi önskar och blundar så hårt så vi missar alla de hem där julen är en av de jobbigaste högtider som någon kommit på.
Vi glömmer de barn som sitter ihopkrupna i ett hörn, med en mamma o pappa som bråkar... Tomten är så full så han knappt hittar in i huset och julklappen som barnen får består av en inslagen leksak som barnet fick året innan...

Kära Tomten, vi klarar oss fint utan julklappar. Men snälla, häll ut all alkohol och ge alla barn en jul de förtjänar och en jul med trygghet och värme. Tack.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback